Veled is előfordult már, hogy a menstruációd előtt egy héttel már puffadtál, fájt a fejed és sokkal ingerlékenyebb voltál a megszokottnál? Akkor minden bizonnyal téged sem kímél a PMS, más néven a premenstruációs szindróma. De vajon mit lehet tenni az olykor felettébb bosszantó tünetekkel? Erre kerestük a válaszokat.

A PMS-nek mintegy 150 féle tünetét tartják számon, köztük talán a leggyakoribb a fejfájás, a puffadás, az alhasi görcsök, a mellfeszülés, a hányinger, az ingerlékenység, a szorongás. A tünetek igen kellemetlenek lehetnek, súlyosabb esetben megnehezíthetik a mindennapi tevékenységet és ronthatják az életminőséget.

FORRÁS: Shutterstock

De mit lehet (t)enni?

A tünetek enyhítésének érdekében számos dolgot tehetünk. Első lépésként érdemes a táplálkozási szokásainkon változtatni. Korlátozzuk a só-és vízbevitelt, fogjuk vissza a koffeinfogyasztást is. Ha beiktatjuk az étrendünkbe a quinoát, máris sokat javíthatunk hangulatunkon. Ez ugyanis egy komplex szénhidrát, ami emeli a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin szintjét. A brokkolinak magas a kalcium- és a rosttartalma – ez utóbbi megkönnyíti az emésztést, és megszabadíthat a kellemetlen puffadástól is. A rendszeres D-vitamin-pótlással is hozzájárulhatunk a PMS kellemetlen tüneteinek csillapításhoz. A tökmag tele van magnéziummal, ami a fejfájást enyhítheti. A banánban található triptofán nevű aminosav az alváshormon, azaz a melatonin fontos alapanyaga. A nyugodt és pihentető éjszakai alvás érdekében ezért érdemes a menstruációt megelőző időszakban minden nap megenni egyet ebből a gyümölcsből. A rendszeres testmozgás ugyancsak jótékony hatású.

FORRÁS: Shutterstock

LIFE.HU TIPP

A menzesz előtt neked is falási rohamaid vannak? Egyél reggelire tojást! Ha így teszel, egészen biztosan nem törnek rád a falási rohamok napközben.

A hormonok játéka

Minthogy a PMS-tünetek kiváltásában gyakran hormonális okok játszanak szerepet, ezért ilyenkor az orvos hormontartalmú gyógyszerek szedését javasolhatja. Sajnos a hormonkezelés nem mindenki számára hozza meg a várva várt enyhülést, sokaknál a tünetek továbbra is megmaradnak.

A szerteágazó panaszok enyhítésére tüneti szereket, köztük fájdalomcsillapítókat, görcsoldókat, nyugtató, feszültségoldó készítményeket lehet alkalmazni. Aki azonban nem akar szintetikus gyógyszert szedni, fordulhat a természet patikájához is. Számos gyógynövény, többek között a cickafark, a barátcserje, a pásztortáska, a vagy a málnalevél segíthet a PMS egy vagy több tünetének enyhítésében.

Hogyan éled meg
a nőiességed?

Töltsd ki a tesztet és nézd meg
személyre szóló értékelésedet!

Kitöltöm a tesztet

Kapcsolódó cikkek

Látogass vissza a pár naponta frissülő tartalmakért!